уторак, 25. децембар 2012.

Zimska kraljica bela rotkva

Slovenija.
Zemlja iz koje sam ponela pregršt nestvarnih predela u očima i čitavu zbirku punih mirisa u nozdrvama i upečatljivih ukusa na jeziku. Oči pune smaragdno zelene reke Soče na obalama Tolmina. Nos pun vlažnog mahovinastog mirisa gljiva u šumama Pohorja posle kiše. Na jeziku ukus kolača od skute, gobove juhe i ajdovih žganjaca i ukus nezaboravnog variva od kisele repe i pohovanih vrganja. 
A srce puno predivnih ljudi.

I tako, godinama sam kasnije pokušavala da materijalizujem taj ukus variva od kisele repe. Jedno vreme sam uspevala da je nabavim u hipermarketu Merkatora, ali je ni tamo više nisam pronalazila, iz razumljivih razloga u zemlji kiselog kupusa. A onda mi je na pamet pala ideja prilikom pravljenja salate od crne rotkve, da bi možda to bila najpribližnija zamena. Kupila sam belu rotkvu, jer je blažeg ukusa, narendala je, posolila i ostavila da se ukiseli u staklenoj tegli, nekoliko dana. Nakon nekoliko dana, spremila sam je na način koji sam videla u Sloveniji od moje baka-ujne. Sećanja su počela da naviru iz svih uglova, istog trenutka. Jedino što sam kasnije shvatila je da ne moram da čekam da se rotkva ukiseli, dovoljno je bilo dodati "tajni" sastojak i stvar je bila rešena.

Evo moje zimske kraljice bele rotkve.


Sastojci (za  2 osobe):
- 1 veća bela rotkva narendana
- 1/4 praziluka ili manja glavica crnog luka (po želji)
- 1 čen belog luka
- 2 listića lorbera
- na vrh noža majorana
- so i biber
- pola čaše belog vina
- kapice šampinjona

Sitno seckan luk i beli luk propržiti na ulju da omekšaju, dodati narendanu belu rotkvu, posoliti, pobiberiti i zajedno kratko prodinstati. Naliti vode da rotkva ogrezne, ubaciti lorber i majoran i krčkati do pola na tihoj vatri, a onda doliti belog vina i nastaviti krčkanje dok tečnost gotovo ne uvri. 
Moj tajni sastojak je kiseli krastavac. Na kraju ga sitno iseckam i ubacim u varivo od rotkve, jer daje kiselkasti šmek. 
U nedostatku vrganja, kapice šampinjona ispržila sam kratko sa obe strane, u tiganju na malo ulja.

Kad jednom odete u Sloveniju, posetite Tolminska korita.
Shvatićete o čemu pričam. 

6 коментара: