уторак, 22. јануар 2013.

Tahini- susamova pasta


Otvori se, Sezame! - reči su koje mi odzvanjaju u mislima svaki put kada mi kuhinjom zaleprša miris pečenog susama, kao tajanstveni baldahini Ali Babine pećine, otkrivajući čitavu riznicu zdravlja iz tako malenog semena. Žmureći i povlačeći prstom ispod snova, kao ispod izbledelih slova na starim, požuteli geografskim kartama, bljesnu u meni logorske vatre karavana natovarenih balama muslina, svile i damasta. Zamirišu džakovi šafrana i cimeta, a pod zubima krcnu urme i semenkice suvih smokvi, umotane u predivno bogatsvo semena susama.

Susamovo seme bogato proteinima, vlaknima, nezasićenim masnoćama, gvožđem, kalcijumom i aminokiselinama, glavni je sastojak Tahinija, glatke, kremaste paste gorkastog ukusa. Tahini se koristi u pravljenju Humusa i Baba Ganuša, kao i u pripremi različitih soseva i preliva. A ja ga samog koristim kao namaz za predivne sendviče.


Sastojci:
- 4 šolje (za malu kafu) sirovog susama
- 1/4- 1/2 šoljice ulja po izboru (suncokretovo, maslinovo, susamovo, ...)
- so po želji

Kod pripreme postoje dve varijante.
Prava varijanta je da se susamovo seme peče u rerni zagrejanoj na 180 stepeni Celzijusa 8-10 minuta, pazeći da ne pregori. Seme mora da bude blago zlatne boje.
Druga varijanta je pečenje u tiganju bez ulja, takodje pazeći da seme ne pregori.
Za koju god varijantu da se odlučite, seme ohladiti, ubacite u blender sa manjom količinom ulja, dodati so i blendati oko 5  minuta, sa kraćim prekidima. Ukoliko smatrate da je pasta suva dodajte ostatak ulja.
Ukoliko nemate blender, a imate električni mlin za kafu, pečeno prohlađeno seme možete samleti u njemu, a kasnije ga ručno, sa dolivanjem ulja, umutite u pastu. 
Ja u smesu dolijem i kašiku vode, jer mi se više dopada grudvasta tekstura.

Prebacite pastu u staklenu posudu sa poklopcem, u našem narodu poznatiju pod imenom "tegla" i čuvajte u frižideru dok ne potrošite.
A potrošićete ga brzo.

14 коментара:

  1. Koristila sam tahini po vašem receptu kako bi napravila humus po receptu sa sa bloga Poljubi kuvaricu i ispalo je fantastično. Hvala. :)

    ОдговориИзбриши
  2. Sta da radim sa pastom kada malo gorci moze li se nekako doterati ukus!? Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Susam je gorak sam po sebi, nisam nikada probala da tu gorcinu zamaskiram.

      Избриши
    2. Moze li se koristiti susam u svjezem obliku ili mora da se proprzi

      Избриши
    3. Može i jedan i drugi oblik, zavisi kakav ukus želite,slabiji ili jači. Pozdrav

      Избриши
    4. Može i jedan i drugi oblik, zavisi kakav ukus želite,slabiji ili jači. Pozdrav

      Избриши
  3. Ja sam probala gorčinu da "zamaskiram" dodavanjem malo meda ali vrlo malo jer mi treba neutralan ukus.

    ОдговориИзбриши
  4. I originalni (kupovni) Tahini je vrlo gorak, i ne verujem da se koristi sam, kao premaz, ili slično. Meni se desilo da sam ga kupio da probam, i onda sam tražio način kako da ga potrošim a da ne budu bačene pare :). Moj izlaz je jogurt sa malo tahinija - sasvim je dobrog ukusa, a o zdravoj hrani neka daju komentar nutricionisti.

    ОдговориИзбриши
  5. Pravila sam ga i pazila sam da ne zagori..i cini mi se sa nije,ali ipak ima gorkast ukus. 🤔 nego,mislim da je u kombinaciji sa medom pravi namaz! ;)

    ОдговориИзбриши